niedziela, 18 marca 2018

bilans

Zyski słoneczne dla okien na fasadzie południowej są dość znaczące. (100 kwh/m2) z 1000 kwh docierających na ziemię Bilans jest dodatni... ale jakby tak ograniczyć straty do minimum byloby to bardzo efektywne energetycznie. Podobno dawniej popularne w architekturze były także i u nas okiennice wewnętrzne.... Jakieś pomysły? Samodzielne realizacje izolacji okiennych?

Co w te okiennice ? Pianka pur aerożel?
Jak rozwiązać kwestię kondensacji pary na okiennicach od strony szyby?
Pokombinujmy razem
Trochę dużo ( optymistycznie ) wyszły Ci te zyski.
Biorąc pod uwagę u mnie:
- podcienia,
- zacienienie, niewielkie ale jednak,
- okna płd-wsch oraz płd-zach, zamiast południa,
- ok. 82-85% szyby w oknie,
- fakt, że okno jest pod katem prostym ( a nie prostopadle do słońca )
- wspł. g=0,5 szyby,
zyski wychodzą ok. 21 kWh/m2 rocznie.
U mnie nie ma podcieni,
-dach bez okapu,
-okna dwuszybowe g=0,65,
- montaż okna na konsolach w warstwie izolacji,
- okna usytuowane na południe wprost (15 m2). W zimie 385 kwh/m2 pada na szybę ale z uwagi na współczynnik g, zacienienie, ramę okna itd dociera zaledwie 100.
Tak mi wyliczył audytor i jak poszperałam w necie to wynik realny...
W grudniu mam średnio-dziennie od słoneczka 530W/m2 na szybie z zewnatrz.
Z czego przy szybie g=0,5 zyski do pomieszczenia wynoszą 265W.
Straty ( w drugą stronę, gdy słoneczka - niet ) = 648W

Przy szybie g=0,65 adekwatnie zyski wynoszą 345W a straty 764W.

Bilans:
Szyba g=0,5: straty 79W
Szyba g=0,65: straty 115W.

Jakkolwiek liczyć straty są większe od zysków.

Aczkolwiek dotyczy to mojego przypadku.
Wiem,
nikt tak dokładnie nie liczy, dlatego napisałem własny kalkulator w excelu

Policz jeszcze raz dla konkretnych parametrów okien:
- ile masz zysków,
- ile masz strat,
Zrób bilans uwzględniając wszystkie parametry, takie jak:
- średnia temp. wewnątrz,
- średnia temp. na zewnątrz w danym miesiącu,
- średnie nasłonecznienie w danym miesiącu,
- zacienienie w danym miesiącu,
- weź pod uwagę dane nasłonecznienia Twojego regionu,
- wpisz do obliczeń dane Twojej strefy klimatycznej,
- obliczaj wg. danych dla danego pomieszczenia ( preferencji - nie koniecznie 20*C)


Wniosek:
zmniejszaj U-szyby ile się da,
zwiększaj g-szyby ile tylko można,
zmniejszaj proporcje ramy do okna.

Oczywistą oczywistością pozostaje instalacja w warstwie ocieplenia, taśma i takie tam...
Te 3 kwh to może bilans ? po odjęciu już strat?
W okresie listopad - luty to łącznie tylko 3 kWh/m2.
Np. ja mam w domu 15 m2 okna na fasadzie płd i 8 m kw (wsch-zach) to daje jakieś... 450 kwh miesięcznie zimą (listopad -luty). Gdyby tak ograniczyć straty...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz