niedziela, 18 marca 2018

na zboczu

 Znalazłem za dobre pieniądze piękną działkę z fantastycznym widokiem. Działka posadowiona jest na stoku, który opada w kierunku południa (działka odchylona jest od od osi północ-południe w kierunku zachodu o 11 stopni). Droga prowadząca na działkę jest od strony północnej. Martwi mnie jedynie ten stok, dom będzie odchylony o 11 stopni w kierunku południowego-zachodu (tak jak działka) i tu chyba jest prawie idealnie pod względem naświetlenia ale przez ten stok mam wrażenie, że wiatr wieje mocniej niż w okolicy, sprawdziłem, że w moich okolicach wieją najczęściej wiatry południowo-zachodnie. Czy waszym zdaniem taka ekspozycja domu na południowo-zachodni wiatr to problem i dobre naświetlenie od południa tego nie zrekompensuje? 11 stopni nie zmienia ci praktycznie ilości padającej energii na ściany w układzie pn-płd. Kierunku wiatru raczej nie zmienisz. Okna obecnie są szczelne więc nie ma większych problemów z przewiewaniem. Okna skierowane na płd-zach łapią najwięcej ciepła więc nie przesadzaj z ich rozmiarami bo latem będziesz miał problemy. Ekspozycja na zachód jest problemem przede wszystkim w lecie. Dlatego te 11 stopni lepiej obrócić w stronę wschodnią.

Robiłem symulację dla okapu odcinającego słońce pod kątem 50o. Dzień symulacji wybrałem 21 czerwca. Głębokość okapu wyszła mi ok. 1,5m, ale co gorsza to okap taki zatrzymuje mi słońce na progu drzwi tarasowych tylko w godzinach 9:30 - 14:30. Po 14:30, kiedy słońce jest jeszcze bardzo mocne, zaczyna zaglądać do domu.Jednak nie zdecydowałem się na tę działkę, doszedłem do wniosku, że jest zbyt stroma i będzie zbyt problematyczna. Znalazłem inną z nie tak pięknym widokiem ale równą na całej powierzchni, prawie bezwietrzną i z równie dobrym nasłonecznieniem (pewnie będzie grunt do wymiany pod domem - planuję płytę bo widziałem, że sąsiad kopał pod ławy i na całej głębokości glina) . Dodatkową zaletą jest to, że od południa będę miał za sąsiada znajomego, a po ukosie dobrego kolegę. Działka ma identyczny układ stron świata jak poprzednia (odchylenie dłuższego boku działki od osi północ-południe o 11 stopni). Planuję po stronie zachodniej (odchylonej o 11 stopni w kierunku północy) garaż jako dostawka, od południa salon, a od wschodu kuchnie. Od strony północnej najchętniej nie dałbym okien w ogóle ale nie wiem czy żona wyrazi zgodę aby od strony ulicy nie było żadnego okna Nie ukrywam, że zaburza to nawet moje poczucie estetyki, jak sobie z tym radzicie?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz